פסילה מנהלית – פסילת רישיון נהיגה על ידי קצין משטרה
- פסילה מנהלית היא פסילת רישיון נהיגה אותה משית קצין משטרה על רישיונו של נהג שביצע עבירה לפי פקודת התעבורה התשכ"א – 1961. על הנהג נאסר לנהוג משך תקופה קצובה הקבועה בפקודת התעבורה וזאת בהתאם לחומרת העבירה אותה ביצע.
- קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה, והוא בלבד, יכול לפסול בפסילה מנהלית רישיונו של נהג- ס' 47(א) לפקודה.
- בפועל, בזירת העבירה, כשאין קצין משטרה כאמור, שוטר בדרגה נמוכה יותר רשאי לדרוש מהנהג שנתפס בגין עבירה להתלוות אליו לתחנת המשטרה – ס' 47(ב) לפקודה, או לחילופין ליטול את רישיון הנהיגה שלו, להעניק לו אישור נטילת רישיון ולזמנו לשימוע בפני קצין משטרה, לא יאוחר מ- 3 ימים מעת נטילת הרישיון – ס' 47(ג)(1) לפקודה.
הליך שימוע לפני פסילה או השבתה מנהלית:
- בהליך השימוע יוצגו בפני הנהג הראיות הקיימות נגדו ותינתן לו הזדמנות לשטוח טענותיו לפיהן אין להשית עליו פסילה מנהלית.
- הליך השימוע הינו הליך קריטי ובעל השפעה להמשך התנהלות משפט התעבורה וקבלת רישיון הנהיגה. בהליך זה קיימת חשיבות מכרעת להתייעצות עם עורך דין תעבורה על מנת לבטל או לכל הפחות להביא לקיצור משך תקופת הפסילה המנהלית.
- קצין המשטרה, במסגרת החלטתו לעניין הפסילה המנהלית שוקל במכלול שיקוליו את עברו התעבורתי של הנהג, קרי, מספר הרשעותיו הקודמות, ותק שנות הנהיגה שלו, עיסוקו של הנהג- האם הנהיגה מהווה עבורו מקור פרנסה, נסיבות האירוע וכן נסיבותיו האישיות.
- קצין משטרה אשר היה לו יסוד סביר להניח כי נגד הנהג שביצע את העבירה יוגש כתב אישום, רשאי לפסול מנהלית את רישיונו לתקופות מסוימות, הכל כאמור,בהתאם לחומרת העבירה – ס' 47(ה) לפקודה.
- פסילה ל – 90 ימים – בגין מעורבות בתאונת דרכים בה נהרג אדם.
- פסילה ל – 60 ימים – בגין מעורבות בתאונת דרכים בה נפצע אדם, אך לא נהרג, וכן נגרם נזק לרכוש.
- פסילה ל – 30 ימים – בגין העבירות שבתוספת הרביעית לפקודת התעבורה ובתוכן: נהיגה בשכרות; נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים; עקיפה בסיכון כשהדרך לא פנויה או כשקיים קו הפרדה רצוף; אי עצירה לפני מעבר חצייה וסיכון הולכי הרגל; הובלת מטען במשקל כולל החורג ב 25% מהמותר; מהירות החורגת מהמותר ב 30 קמ"ש בדרך עירונית וב 40 קמ"ש בדרך בינעירונית או מהירה; אי ציות לתמרורים 'האט' ו- 'עצור'; אי עצירה לפני מסילת ברזל כאשר המחסום יורד טרם הגעת הרכבת; הסעת נוסעים בשכר כאשר מספרם עולה המותר לאותו סוג רכב.
- יש לציין כי בתקופות הפסילה שמשכן 30 ו- 60 ימים מאפשר המחוקק שיקול דעת לקצין המשטרה לפיו יכול זה האחרון לפסול רישיון לתקופת פחותות מהתקופות האמורות. זאת, בשונה מהתקופה בת 90 הימים שם לא התיר המחוקק כל שיקול דעת לקצין המשטרה ואין אפשרות להפחית מתקופה זו.
שימוע בהיעדר התייצבות לנהג שזומן כדין:
- מצב בו לא הופיע הנהג לשימוע בפני קצין המשטרה, במועד שנקבע לו, רשאי קצין המשטרה לפסול את רישיון הנהיגה שלו אף בהעדרו- ס' 47(ו) לפקודה, מאותו מועד יחל מניין תקופת הפסילה המנהלית.
בקשה לביטול פסילת רישיון מנהלית:
- נהג אשר רישיון הנהיגה שלו נפסל בפסילה מנהלית, רשאי להגיש לבית המשפט לתעבורה אשר באזור שיפוטו הוא נתפס, בקשה לביטול הפסילה המנהלית – ס' 48 לפקודה.
- בקשת ביטול הפסילה המנהלית היא בקשה דחופה באופייה ומועד הדיון בה, לרוב, נקבע ימים ספורים מעת הגשתה.
- בדיון בבקשה לביטול הפסילה המנהלית בית המשפט רשאי לבטל את הפסילה כאשר הוא שוקל את הפגיעה שתגרם לביטחון הציבור בביטול הפסילה. בעת הדיון בבקשה, הנהג שרישיונו נפסל או עו"ד לתעבורה המייצג אותו אמור לשכנע את בית המשפט כי אין בהמשך נהיגתו פגיעה בביטחון הציבור וכי לא נשקפת מסוכנות מנהיגתו.
- בית המשפט בודק האם האירוע הינו בעל אופי מקרי, או שזוהי דרך ההתנהגות האופיינית לנהג?, האם עברו של הנהג מצביע על מסוכנות?, האם נסיבות המקרה מלמדות על נהיגה מסוכנת של הנהג?.
- נוסף לכל האמור, בית המשפט בודק האם חומר הראיות מגלה ראיות לכאורה. לעניין זה ראו: בש 877/10 תעבורה תל אביב רוסליאקוב ודים נ' מדינת ישראל – שם הוגשה בקשה לביטול פסילה מנהלית בטענה של דלות ראיות, ראייה יחידה בלבד פעלה נגד הנהג לכאורה ולכל שאר הראיות כלל לא היה כל ביסוס. בשל העובדה כי אין ראיות ברמה הלכאורית קוצרה תקופת הפסילה המנהלית של הנהג.
- על החלטת בית המשפט בבקשה לביטול הפסילה המנהלית ניתן להגיש בקשה לעיון חוזר לבית המשפט לתעבורה שנתן את ההחלטה, כאשר ישנן נסיבות חדשות אשר לא הובאו בדיון הראשוני וכן להגיש ערר, אותו יש להגיש בהקדם האפשרי, לבית המשפט המחוזי המוסמך – ס' 49 לפקודה.
נהיגה בזמן פסילה מנהלית:
- סעיף 67 לפקודת התעבורה קובע עונש מאסר עד 3 שנים לנהג אשר נוהג בתקופת הפסילה המנהלית או לחילופין בהיותו בתקופת שלילת רישיון הנהיגה.
- בתי המשפט אינם מקלים ראש כלל וכלל עם נהגים אשר נתפסים נוהגים בתקופת הפסילה / השלילה. חמור מכך, לנהיגה בתקופת הפסילה / השלילה יכולות להיות השלכות חמורות והרות גורל כאשר מתרחשת תאונת דרכים בה נפגע אדם.